BLOG PŘESUNUT ---> http://cherriesontop.blogspot.com

pátek 6. července 2012

Dánský borůvkový koláč/dort

  V původním názvu tedy Danish cheese blueberry cake, ale jelikož mám ve zvyku méně složitě vypadající dorty degradovat na koláče, bude to prostě koláč. To se totiž občas poštěstí, že se doma bez varování najednou objeví přes kilo borůvek. Zhruba na hodinu jsem se tedy stala surfujícím maniakem a projížděla na internetu borůvkové recepty o sto šest.
Výsledek podle mě stojí za to, ale počítejte s tím, že to ze začátku bude rozhodně dost zvláštní. Je to asi hodně věc chuti. Táta se mohl utlouct, zatím co mamce moc nechutnal ten krémový střed... Teda já když jsem poprvé ochutnala, napadlo mě jen: "Co to sakra je?!" Postupně jsem ale tála, jak jsem se s dalšími a dalšími sousty dopracovávala ke kraji, až jsem na konec v rajském opojení dojedla poslední drobeček (a šla si dát další kousek).
(Čímž mě napadá, že moje předsevzetí, že z každého výtvoru co upeču si dám jen jeden kousek se mi opravdu nedaří plnit)


Recept jsem našla na www.moderncomfortfood.com, převedla a upravila (hlavně co se cukrů týče).

Ingredience


na 24cm dortovou formu


na korpus:
240g hladké mouky
2 lžičky prášku do pečiva
špetka soli
špetka mletého muškátového oříšku
115g změklého másla
150g světlého třtinového cukru
2 vejce
200g bílého jogurtu nebo 2/3 hrnku podmáslí (dělala jsem s jogurtem)
2 lžičky citronové šťávy
1/2 lžičky vanilkového extraktu

na dokončení:
230g smetanového sýru (použila jsem Buko)
80g krupicového cukru
1 lžička hladké mouky
1 vejce
400g (2 hrnky) čerstvých nebo zmrzlých borůvek
80g plátkových mandlí

Postup

Předehřejeme si troubu na 180°C. Vymažeme a vysypeme dortovou rozevírací formu o průměru asi 24cm.

V míse smícháme mouku, prášek do pečiva, špetku soli a špetku muškátového oříšku. 
Vyšleháme změklé máslo do krémova, postupně zašleháváme třtinový cukr. Šleháme asi minutu, dokud nám nevznikne lehká a nadýchaná pěna. Po jednom přidáváme vejce, vždy čekáme než se to jedno dobře zapracuje. Přidáme polovinu sypké směsi a polovinu jogurtu (nebo podmáslí), zapracujeme. Opakujeme i se zbytkem surovin. Vmícháme citronovou šťávu a vanilkový extrakt. Těsto vylijeme s pomocí stěrky do připravené formy.

Hahaha, a teď začíná ta pravá sranda. Já pako jsem si chtěla ušetřit práci, a krém jsem se pokusila vyšlehat elektrickým šlehačem. To rozhodně nedělejte! Tady dejte opravdu na poctivou ruční práci, jelikož mě se krém rozpustil a už už jsem chtěla za stálého míchání vyběhnout na kompost. No nakonec jsem ho použila, ale jen pro to, že mi bylo těch surovin líto.
No, takže! V míse si tedy pěkně ručně utřeme sýr s cukrem a postupně vmícháváme mouku a vejce. Výsledkem by měla být opravdu hladká a krémová náplň. Lžící navršíme krém na těsto, ale necháváme si asi 1 centimetr od krajů bez krému. Já jsem se nakonec pokusila tvarovat jakous takous mističku z těsta, aby se mi to nerozlilo po celém koláči.

Všechny borůvky rozdělíme pouze na krém, okraje zase zůstávají volné. Okraje nyní posypeme mandlemi po celém obvodu.

Pečeme 40-50 minut nebo dokud zapíchnutá špejle do středu koláče nevyjde čistá.
Necháme zchladnout na pokojovou teplotu, obvod koláče objedeme kuchyňským nožem abychom ho oddělili od formy a podáváme.



Tak, teď už stačí jen pokusit se nesníst půl koláče na posezení.
:)

Žádné komentáře:

Okomentovat