BLOG PŘESUNUT ---> http://cherriesontop.blogspot.com

neděle 5. srpna 2012

Koláč s třešněmi a skořicovou drobenkou


Myslím, že tímto receptem úspěšně zakončuji mojí letošní třešňovou sezónu. Stydím se, protože jsem ani jednou nekoupila višně, ale když já jsem na ně prostě nenarazila!
Poslední dobou se u nás doma docela střídají návštěvy a zjistila jsem, že každá rozhodně ocení, když máte vlastnoručně upečeno něco sladkého. Navíc tady jde i o ten váš vnitřní pocit. Já třeba peču nejenom protože mě to baví. Neznám lepší pocit, než když se dívám na někoho, kdo zrovna jí něco co jsem upekla, a po tváři se mu postupně rozlévá takový ten blažený výraz. A to je to, proč v tom pořád pokračuju. Protože je to pro mě největší odměna :)  

Předtím, než začnete s pečením tohoto koláče, nechte mě, abych vás přemluvila na drobenku z hladké mouky. Já vím, v Čechách se dělá drobenka z hrubé, já jsem jí taky ve všech předešlých receptech používala. Když jsem ale narazila na tenhle recept, drobenka v něm byla z mouky hladké (což bylo asi proto, že ve většině zemích hrubou prostě nemaj a mají tam jenom hladkou). Ale já jsem si řekla, proč to nezkusit? Ze začátku jsem si myslela, že jsem udělala snad chybu mého života (dobře, to asi úplně nee). To, co mělo být drobenka, bylo najednou soudržné těsto a nešlo rozdrolit. Skoro jsem to vzdala, ale nakonec jsem to zasypala trochou hrubé mouky a konečně se podařilo to rozdrolit. Odměnou mi pak byla drobenka mých snů, krásně křupavá, ale tak akorát, s většími kousíčky. Přesně takovou jsem si vždy představovala a asi už nebudu dělat jinou.


Inspirovala jsem se z http://www.mowielicious.com/, ingredience jsem upravila. Hlavně tedy co se týče cukru, protože toho tam bylo původně fakt hodně.

Ingredience

na kulatou formu o průměru 28-30 cm

na těsto:
200g změklého másla
170g krupicového cukru
1 lžička vanilkového extraktu
3 vejce
325g hladké mouky
2 lžičky kypřícího prášku
250ml mléka
---
400-500g vypeckovaných třešní (pár si jich můžeme nechat na ozdobu)
---
na drobenku:
100g chladného másla
70g krupicového cukru
150g hladké mouky
1 lžíce skořice
podle potřeby hrubá mouka na zasypání

Postup

Troubu předehřejeme na 175°C. Dno koláčové formy o průměru 28-30cm vyložíme pečícím papírem, okraje vymažeme máslem. (Já byla tentokrát líná a jenom jsem to vymazala, taky to funguje :D)

V míse utřeme máslo s cukrem a vanilkovou esencí do hladké nadýchané pěny. Postupně, jedno po druhém přidáváme vejce. Vždy počkáme než se to předešlé pořádně zapracuje. Postupně přisypáváme prosátou mouku s kypřícím práškem. Nakonec přilijeme mléko a těsto vymícháme do hladké lesklé hmoty. Tento postup také můžeme nechat na kuchyňském robotu (který já samozřejmně nemám, takže se s tim patlám ručně. Pečení je radost!) Rozhodně ale nepoužívámě šlehací metlu! Vlijeme do připravené formy, přitom si pomáháme stěrkou. Povrch krásně uhladíme.

Rozpůlené třešně rozmístíme po těstě, tak jeden centimetr od kraje ale nacháme volný. 
Na drobenku smícháme máslo, cukr, hladkou mouku a lžíci skořice. Nesnažíme se vypracovávat těsto, ale spíš ho drobíme na menší kousky. Pokud se těsto moc lepí, zasypeme povrch hrubou moukou a těsto dodrolíme. Drobenkou posypeme celý koláč.

Pečeme ve vyhřáté troubě  asi 45 minut dozlatova.


Tento třešňový koláč nedělám poprvé. Mám ho moc ráda, je krásně vláčný a drobenka mu dává  výborný kontrast. Co do základu se jedná o obdobu třeného těsta. Je sladký tak akorát, ale pro ty, co se cítí být hodně na sladké doporučuji přidat cukr. Je to absolutní favorit mé mamky, což se přiznám že trochu nechápu, protože chutná jako lepší bublanina a když si vezmete, že tu pak jsou dezerty jako tiramisu, norská snow white kterou jsem jedla v restauraci na Aker Brygge, mátový vacherin a podobně, rozhodně bych si nevybrala jako moje nejoblíbenější "bublaninu". Třešně jsou na můj vkus trošku nevýrazné, dokážu si představit, že s višněmi by to bylo výraznější. Ale to by se zase musel přidat cukr a vůbec pozměnit, tak si to necháme na příště :)

Žádné komentáře:

Okomentovat